Šperky z českého granátu v proměnách času
Český granát byl užíván k výrobě šperků nejen pro svou oblibu u
měšťanských vrstev. Užíval se k zdobení liturgických předmětů a rovněž
na turnovské vesnici v selském prostředí. Granáty našívány na čepce,
anebo se používaly u nákrčníků, které byly charakteristickým selským
šperkem tehdejší doby. Selské šperky se vyznačují hrubším osazením
kamenů a celkově jednodušším řemeslným zpracováním.
Granáty byly z důvodu své malé velikosti předurčeny k využití ve
skupinách. Díky způsobu montáže byla potlačena role kovu nebo jiného
kamene a granát se tak stal dominantním prvkem šperku.
Na první pohled upoutá zajímavost a rozmanitost šperků z českých
granátů. Zdokonalování techniky osazování granátů umožnilo variabilní
řešení šperků a zároveň realizaci nových nápadů. Kolem roku 1840 jsou
šperky řešeny spíše plošně, maximálně ve dvou patrech. V následujícím
období se centrální rosety stávají mohutnější a jsou sesazovány až do
čtyř pater.
Do
prvků se nejvíce promítal vkus slohu dané doby – klasicismus, empír,
romantismus, biedermeier, historismus. Šperk také výrazně zasáhla vlna
vegetativního dekorativismu secese.
Pokud se ve středu šperků
nacházel velký centrální kámen, jednalo se většinou o některý z široké
rodiny granátů, například almandin neboli tyrolský granát.
|
VÍTE, ŽE
Starší šperky byly vytvořeny pomocí obrubové techniky – každý kámen
obepíná obruba. Častá je také zrnková technika – k obrubám jsou připájena
zrnka z drátů, která kámen po jeho zasazení přidržují.
Rozšířená je i carglová metoda. Název této metody je odvozen od názvu kovové
osazny drahokamu – cargle. Jedná se o lůžko se šroubkem na zadní straně
sloužící ke snadné montáži na zlatnické dílo. Asi od poloviny 18. století se
cargle začaly vyrábět sériově, nejčastěji ze zlacené mosazi, a na místo
drahých kamenů se do nich vsazovala barevná skelná imitace nebo dubleta.
Od 60. let 19. století se používá pokročilejší technika nýtková – kameny jsou
zasazeny do nýtků ze stříbrných drátků. Nýtky se dále pájí do otvorů
vyvrtaných v podkladovém plechu podle šablon. Tato metoda umožnila ve
šperkařství zjednodušení práce a zajistila tak dočasný rozkvět granátnické
produkce. Při výrobě granátových šperků se používá dodnes.
Nýtkovou techniku v
druhé polovině 20. století nahrazuje technika lití – více šperků lze naprosto přesně odlévat najednou.
Pro výrobu šperků byly užívány slitiny mědi s nízkým obsahem zlata.
U litých šperků se používá pozlacené stříbro.
Samotné kameny jsou
pak různě vybrušovány. Např. routový výbrus – spodní plocha kamene je rovná,
horní plošky jsou trojúhelníkové; výbrus do pravidelných čtverců;
briliantový výbrus; stupňovité vybroušení – kámen má nahoře vybroušenou
rovnou plochu.
|