Diamant
26.12.2012 7:52:14
Diamant je jedním z nejpozoruhodnějších darů, které příroda kdy dala člověku, a přestože se jedná o krystalický uhlík, jeho hodnota se v lidské historii vyšplhala do takových výšin, že jej od nepaměti obklopuje aura mýtu, legend a pohádkového bohatství. Představte si, že se na samém počátku příběhu vracíme do prehistorických dob, kdy byl svět ještě divoký a člověk teprve začínal rozumět základním principům přírody. Nikdo tehdy netušil, že hluboko pod zemským povrchem, v extrémních podmínkách horka a tlaku, vznikají nejtvrdší přírodní krystaly na Zemi. Pravděpodobně první diamanty spatřily světlo světa náhodou, když sopečná činnost vyvrhla magmatické kimberlitové horniny k zemskému povrchu, a s nimi i drobounké, na první pohled nenápadné valounky. Dlouhá staletí lidé možná ani nevěděli, co drží v rukou. Avšak pomalu se začalo ukazovat, že tento zvláštní nerost má neobvyklé vlastnosti – je průhledný, odráží světlo s mimořádnou jiskrou, a je téměř nezničitelný. V různých částech světa tak začaly vznikat pověsti o “nepokořitelné” hornině, kterou antické civilizace nazývaly „adamas“ neboli „nepřemožitelný“. Tento pojem později v různých jazycích přerostl ve slovo diamant.
Jak se lidstvo rozvíjelo a civilizace rostly, diamant se brzy stal předmětem touhy králů, šlechticů i duchovních vůdců. Ze starověké Indie pocházejí jedny z prvních dokladů o užívání diamantů jakožto symbolů moci a duchovního poznání – místní panovníci si jimi zdobili koruny, meče a další insignie, aby tím demonstrovali božské požehnání, bohatství a nadvládu nad časem i prostorem. V Indii totiž věřili, že diamant dokáže chránit před zlými silami. Stejné kameny v sobě měly podle pověr koncentrovat energii, která mohla zajistit majiteli nejen moc a zdraví, ale také blahobyt v nadcházejících letech. Diamanty pocházející z proslulého indického naleziště Golconda – mezi nimi i slavné klenoty jako Koh-i-Noor nebo Velký Mogul – se později staly legendami a předmětem boje mnoha ambiciózních vládců, kteří byli ochotni pro tento symbolický poklad vypravit i celé armády. Právě v těchto starověkých časech se zrodila legenda, že diamant je král drahokamů, protože nikdo neznal žádný jiný nerost, který by jej mohl svou odolností předčít. Tato fascinace však nevyprchala ani s nástupem nových mocností a nových civilizačních ohnisek.
Ve starověkém Řecku se diamantům připisovala souvislost s božským ohněm; Homér a další antičtí autoři popisovali kameny zvláštní tvrdosti a třpytu, ač se jejich zprávy někdy mísily se zmínkami o dalších krystalech. Legendy říkaly, že diamanty jsou úlomky hvězd či slzy bohů a že jejich vlastnictví přináší věčnou slávu. V Římě se stávaly zajímavými exempláři v soukromých sbírkách bohatých patricijů. Avšak muselo uběhnout mnoho staletí, aby se zpracování diamantů vyvinulo na takovou úroveň, že by kameny začaly vynikat svým charakteristickým leskem a brusem. Rané techniky brusičů se potýkaly s obrovskou tvrdostí diamantů – teprve ve středověku se v Evropě objevily první dílny, kde se s pomocí diamantového prachu snažili brusiči vytvářet hrany a fazety, které by umocnily vnitřní oheň kamene. Pro představu: diamant leží na samé špici Mohsovy stupnice tvrdosti, a proto diamantem lze brousit jedině diamant. Tato vlastnost kamene mu umožnila obstát v celé řadě historických zvratů – zatímco železo, bronz či jiné kovy rezivěly a ztrácely se v čase, diamant zůstával na pohled nezměněn, jako by vzdoroval plynutí času a pomíjivosti.
Když se přesuneme do pozdního středověku a raného novověku v Evropě, diamanty začaly pronikat do šperkařství vznešených rodů, které si je oblíbily jako znamení výjimečnosti a bohatství. Velká část kamenů se tehdy dovážela právě z Indie, která byla dlouhou dobu jediným známým zdrojem větších diamantů. Obchodní cesty byly složité a zdlouhavé, tudíž se tyto klenoty stávaly nesmírně vzácnými a ještě více ceněnými. V 18. století se otevřel další významný zdroj diamantů – Brazílie. Tento objev přispěl k rozvoji mezinárodního obchodu a zároveň ke vzniku nových brusírenských center, především v Evropě. V té době také došlo k prvním větším pokusům o klasifikaci diamantů podle jejich čistoty a barvy. Po staletí se nejvíce cenily „bílost“ či bezbarvost kamene a jeho jas, nicméně dnes již známe celou paletu barevných diamantů, od narůžovělých přes modré až po žluté, které mají své specifické kouzlo a patří k nejdražším exemplářům vůbec. Období 19. století přineslo další zásadní zlom – diamantová pole v Jihoafrické republice, zejména kolem Kimberley. Hlavním hráčem se stala společnost De Beers, která těžbu ovládla a dokázala postupem let vytvořit takřka monopol na dodávky diamantů na světový trh. S touto kapitolou se pojí mnoho romantizujících příběhů o zlatokopech (či spíše „diamantokopech“), kteří v opuštěných končinách Afriky pátrali po drahocenných krystalech. V tu dobu se diamant stal předmětem masivních investic a nového marketingu – De Beers započala kampaň, která měla lidem vštěpit, že diamant je nejlepší volbou pro zásnubní prsten, a slogan „A Diamond Is Forever“ pak jen umocnil popularitu těchto kamenů jako symbolu věrné lásky a trvalého svazku.
Ačkoliv se diamant v tomto období prezentoval zejména v kontextu svatebních rituálů a romantických představ, jeho technické využití se stalo neméně důležitým. Protože je diamant nejtvrdším známým přírodním materiálem, brzy našel uplatnění v řezacích a brusných nástrojích, v těžbě ropy a zemního plynu, ve stavebnictví a ve šperkařském průmyslu. Vznikaly diamantové vrtáky, pily, lešticí pasty a mnohé další produkty, které usnadňovaly průmyslový rozvoj. Tím se rozšířilo povědomí o diamantové surovině i mezi širší veřejností. Postupem času se navíc stalo možné syntetizovat diamant v laboratoři – poprvé se to podařilo v polovině 20. století. Laboratorně vytvořené diamanty se ukázaly jako skvělí pomocníci v průmyslu. Přestože zpočátku nebyly příliš kvalitní pro šperkařské účely, moderní technologie dokáží v současné době vyrobit syntetické diamanty, jež jsou pro laika téměř nerozeznatelné od přírodních. Tato skutečnost s sebou přinesla řadu etických i obchodních otázek, protože diamant jakožto přírodní zázrak najednou získal „dvojníka“, který je podstatně levnější a přesto stejně oslňující. Vyvstala tak otázka, zda diamant neztrácí část svého kouzla, když jej lze „vyrobit na objednávku“. Na druhou stranu zůstává faktem, že přírodní diamant, starý miliony až miliardy let, stále vykazuje jedinečnou geologickou a historickou hodnotu, kterou laboratorní produkt nahradit nemůže.
Pro diamanty jsou charakteristické takzvané „4C“, což je metoda hodnocení, kdy se bere v potaz brus (cut), barva (color), čistota (clarity) a karátová hmotnost (carat). Brus je zásadní pro to, aby se světlo odráželo uvnitř kamene a vytvářelo známý „oheň“ (nebo též „disperzi“), a jeho kvalita výrazně ovlivňuje celkový dojem z kamene. Barva se klasifikuje většinou od stupně D (nejbělejší) až po Z (žlutější tóny), i když existují i speciální kategorie pro takzvané „fantazijní barvy“ (fancy colors), mezi něž patří růžové, modré, zelené či žluté diamanty. Čistota závisí na množství vnitřních inkluzí a vnějších kazů; nejčistším exemplářům se říká „flawless“, zatímco běžně se setkáme s drobnými nečistotami, jež však často nelze spatřit pouhým okem. Karátová hmotnost vyjadřuje váhu kamene, přičemž jeden karát (ct) odpovídá 0,2 gramu. Cena diamantu exponenciálně roste s každým navýšením karátů, zvláště pokud je navíc kámen výjimečný barvou či čistotou. Z těchto měřítek pak vychází komplexní cenová analýza, kterou se zabývají gemologické laboratoře po celém světě.
Současně s rostoucím zájmem o diamanty se vynořilo i stinné téma takzvaných „krvavých diamantů“ (blood diamonds nebo conflict diamonds). Ty pocházejí z oblastí, kde ozbrojené skupiny využívají výnos z nelegální těžby k financování válečných aktivit. Tento fenomén, známý zejména z některých afrických zemí, vyvolal silné mezinárodní debaty a snahy o regulaci. Proto vznikl v roce 2000 Kimberleyský proces, mezinárodní certifikační systém, který se snaží omezit obchod s konfliktními diamanty. Přestože lze říci, že Kimberleyský proces přispěl k lepší kontrole původu kamenů, problém zcela nevyřešil. Mnoho zákazníků se dnes proto snaží kupovat diamanty s doloženým původem a certifikátem od renomovaných laboratoří. Vcelku to ukazuje, jak se kolem tohoto nerostu, jenž měl být ztělesněním krásy a čistoty, rozvinula celá série etických, politických a společenských otázek, které dalece překračují hranice samotné mineralogie.
Při pohledu na slavné diamanty v dějinách se setkáváme s výjimečnými příběhy, které často mísí historická fakta s romantickým a někdy děsivým folklórem. Například diamant Hope, výrazně modrý kámen s působivou hmotností přes 45 karátů, je opředen legendami o prokletí, které mělo stihnout každého, kdo jej vlastnil. Z historických záznamů se dozvídáme, že mnoho jeho majitelů doprovázela smůla a tragédie, což ovšem může být spíše shoda náhod než magická příčina. Přesto je zajímavé, jak tyto příběhy zanechávají v lidské paměti silnou stopu, a Hope je dnes jedním z nejznámějších exponátů Smithsonian Institution ve Washingtonu. Podobně slavné jsou diamanty Cullinan (největší surový diamant v dějinách, objevený v roce 1905 v Jižní Africe) nebo Koh-i-Noor, jenž putoval ve válečných taženích mezi perskými šáhy, indickými rádži i britskou královskou rodinou. Každý z těchto klenotů nese stopy lidské historie, boje o moc a nenaplněných snů o věčném bohatství.
Není divu, že diamant je spojován s představou věčné krásy a nesmrtelnosti. Jeho cesta, jež začíná v mohutných hlubinách zemské kůry, mu dává jakousi „nebeskou“ výjimečnost, protože zatímco většina hornin se mění a rozpadá, diamant přetrvává. Člověk se jej naučil brousit do různých tvarů, z nichž k nejoblíbenějším patří briliantový brus – ten umožňuje nejintenzivnější hru světla uvnitř kamene. Pohled na dokonale vybroušený diamant, který se třpytí duhovými záblesky, mnohé lidi fascinuje natolik, že jim připadá téměř jako zjevení něčeho nadpozemského. Tato fascinace je i důvodem, proč diamant zůstává – navzdory modernímu vědeckému poznání, navzdory všem marketingovým i průmyslovým proměnám – nejvyhledávanějším drahokamem na světě. Za dlouhá staletí se stal součástí rituálů (zásnuby, sňatek, oslava výročí), je mu přikládán symbol lásky, ale i symbol společenského statusu. Souběžně se rozvíjí i sběratelství investičních diamantů, kdy se jednotlivé exempláře kupují s vírou, že jejich cena nebude s postupem času klesat.
A přece by celý příběh diamantu nebyl úplný, kdybychom nezmínili jeho budoucnost. V době, kdy se globální zájem o ekologii, etiku a férové obchodní praktiky stále stupňuje, stává se otázkou, zda přírodní diamanty zůstanou i nadále nedostižným symbolem luxusu. Mnozí lidé upřednostňují syntetické diamanty jako etičtější a udržitelnější alternativu, byť ještě nedávno se k nim šperkařský průmysl stavěl rozpačitě. Zároveň existuje i poptávka po tzv. starých brusech a starožitných špercích, kdy se dává přednost recyklaci či renovaci historických diamantů před novou těžbou. Ekonomická a sociální dimenze je do budoucna stejně důležitá jako samotná geologická vzácnost kamene. Přesto všechno je jasné, že diamant jako nerost s mimořádnými fyzikálními a optickými vlastnostmi zůstane v centru pozornosti – ať už jde o průmysl, šperkařství, investice nebo jen obyčejné lidské okouzlení krásou, která se zdá být věčná.
Ve své komplexnosti tak diamant představuje odraz lidských snů, vášní a konfliktů. Tento kamínek, který může být malý jako špendlíková hlavička i obrovský jako lískový ořech, v sobě nese stopy dávných geologických procesů a zároveň nekonečnou škálu příběhů, které jsme do něj otiskli. Představme si třeba brusiče v Antverpách někdy na konci 16. století, jak v potemnělé dílně s veškerou soustředěností a pečlivostí brousí surový diamant, s vědomím, že jediný chybný řez může zničit ceněnou surovinu nenávratně a zmařit celé měsíce práce i ohromné finance. Nebo novodobého geologa, který se v řadě laboratorních experimentů snaží simulovat podmínky stovek kilometrů pod zemí, jen aby zjistil, jak přesně diamanty krystalizují a zda by je bylo možné získat rychleji či s menším dopadem na životní prostředí. A pak si také můžeme představit mladý pár, který vstoupí do klenotnictví, aby si vybral zásnubní prsten s diamantem a symbolicky tak oslavil svou lásku. Všichni tito lidé se v různých koutech světa stávají součástí oné velké mozaiky příběhů, v nichž diamant hraje hlavní roli – roli, která se vyvíjí a mění s tím, jak se měníme i my sami.
Z pohledu přírodovědce je diamant zkrátka krystalickým uhlíkem s kubickou mřížkou, výjimečnou tvrdostí 10 podle Mohsovy stupnice, vysokým indexem lomu světla, skelným až diamantovým leskem a hustotou přibližně 3,52 g/cm^3. Z pohledu ekonoma je diamant zbožím s proměnlivou, avšak trvale vysokou tržní hodnotou, která je závislá na marketingu, trendech a geopolitických faktorech. Z pohledu historika je diamant kronikou lidských cest za bohatstvím, moci i prestiží, mnohdy cest tragických a krvavých, ale také triumfálních a fascinujících. Z pohledu romantika je diamant kouskem věčnosti, který symbolizuje, že láska a jedinečnost mohou trvat na věky. Nakonec z pohledu etického aktivisty je diamant výzvou – otázkou, zda dovedeme ctít práva lidí i planety a dokážeme je sladit s touhou po krásném a vzácném předmětu, jehož historie je složitější, než by se mohlo zdát na první pohled.
Z toho všeho plyne, že příběh diamantu se odehrává na mnoha rovinách, a každá generace k němu přidává vlastní interpretaci. Tam, kde starověcí Indové spatřovali božskou ochranu a pramen duchovní energie, moderní svět často vidí investiční příležitost či surovinu pro high-tech aplikace. Romantikové se k němu obracejí jako k symbolu lásky a krásy, zatímco kritici poukazují na jeho problematickou těžbu a dopady na životní prostředí i lidská práva. Přesto vše diamant zůstává jedním z nejikonických minerálů a nebude tomu jinak ani v budoucnu. Vždyť i v populární kultuře si nachází své pevné místo – od Bondovy „Diamanty jsou věčné“ až po filmové trháky poukazující na krutou realitu v afrických dolech. Za všemi těmito příběhy a pohledy stojí pravda, že diamant je svým způsobem zrcadlem nás samotných: odráží, jak nahlížíme na hodnotu, krásu, a jak se potýkáme s temnou stránkou lidské touhy.
Tak se vypravme do imaginární chvíle, kdy objevitel hluboko v srdci Afriky narazí na nezvyklý blyštivý kousek kamene. V jeho mysli se okamžitě rozzáří představa bohatství a slávy. Vydává se na dlouhou cestu do přístavu, kde svůj úlovek prodá obchodníkovi s drahokamy. Ten jej zase pošle do světově proslulých brusičských center, kde klenot získá perfektní fazety a zářivý lesk. A pak jej klenotník pečlivě vsadí do prstenu, který nakonec skončí na prstu někoho, kdo jej bude nosit po zbytek života jako vzpomínku na výjimečnou událost. V celém tom řetězci osudových setkání je diamant němým, avšak neustále zářícím svědkem lidských příběhů, tužeb a snů. Je výsadou i tíživým břemenem, přitahuje dobrodruhy i romantiky, vyvolává úsměvy i slzy – a takový už nejspíš zůstane. Dokud bude naše civilizace existovat, zůstane diamant drahokamem, který si lidé spojují s krásou, vášní, nepomíjející hodnotou a, jak se už stalo rčením, s představou něčeho „věčného“. Koneckonců je sám výsledkem procesů, které trvaly věky. A i když věčnost je možná jen iluzorní představa, diamant ji symbolizuje víc než kterýkoli jiný nerost na světě.
Zdroje (5 nejhodnotnějších):
- The Nature of Diamonds (George E. Harlow, ed.) – komplexní sborník zkoumající diamant z geologického, historického i kulturního pohledu
- Diamond: A Struggle for Environmental Justice in Sierra Leone (Peter Rosenblum) – studie o konfliktních diamantech a sociálně-ekonomických dopadech těžby
- Gems & Gemology (časopis GIA – Gemological Institute of America) – přední periodikum o nejnovějších výzkumech a trendech ve světě drahých kamenů
- The Rise and Fall of Diamonds (Edward Jay Epstein) – historicko-ekonomický pohled na monopol a marketing diamantů, zejména De Beers
- Handbook of Industrial Diamonds and Diamond Films (Mark A. Prelas, Galina Popovici, Louis K. Bigelow) – odborná publikace o průmyslovém využití diamantů, včetně syntetické výroby
Další příspěvky:
Drahokamy - 100 nejcennějších drahých kamenů |
Diamant |
Rubín |
Tajemný původ vltavínů |
› Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
‹ klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.